טיפ לשטח : כך נצלח את המוסך – הכנת 4X4 לשטח

מוסכניקים שאנחנו אוהבים

מזמינים אותך ליצור קשר עם אחד המוסכים המומלצים שעובדים איתנו בשתוף פעולה, אולי אפילו מחכה לך הנחה…

רשימת המומלצים

קשה להיות ג'יפאי בלי ג'יפ, קשה להחזיק ג'יפ בלי לבקר במוסך.
לרוב האינטרקציה נתקלת בקשיים – אומנם כולנו מדברים עברית אבל בעצם למוסך שפה משלו – מוסכניקית לא מדוברת.

לפניך כמה שאלות (התשובות הנכונות בסוגריים) שיעזרו לך להפיק מהביקור במוסך רכב 4X4 מוכן ליציאה לשטח – וגם לחזרה ממנו.
גם תזמון ההגעה למוסך חשוב 
באופן כללי הכנה לשטח מבצעים באופן שוטף ולפחות שבוע לפני אירוע גדול כך שיהיה לנו את כל הזמן שבעולם לטפל בהפתעות, לבצע הרצה לאחר טיפולים,תיקונים או החלפות ולתקן רג'קטים במידת הצורך.

אנחנו לא יוצאים לשטח עם רכב מוזנח אבל מעדיפים גם לא ישר מהמוסך.

האם הרכב מוכן למסע של X ימים? (כן,אבל…)
חשוב לתאם ציפיות
מסע חוצה ישראל = כמה עשרות גיחות חד יומיות , מסע עבירות זה לא טיול שבילים.
בכך שנבהיר מה אנחנו מתכננים לעשות עם הרכב נוכל להעריך יחד כמה ואיזה קילומטראז' צפוי עד לחזרה הביתה ובהתאם ללוח הטיפולים להחליט עם המוסכניק על טיפולים נדרשים.
כמו כן נאפשר למוסכניק להחליט מה בגדר בלאי סביר ומה עשוי להפוך לתקלה ומצריך החלפה יזומה וכך לתכנן אחזקה מונעת שמתאימה לשימוש הצפוי.

מערכת הקירור תקינה לחלוטין? צינורות עייפים הוחלפו? הרדיאטור נקי וללא סימני קורוזיה? (כן,כן וכן)

אנחנו בטח לא נלמד את המכונאי ובכל זאת אלו תקלות שאנחנו נפגשים איתן המון בשטח, גם ברכבים שנבדקו. בהתחשב בכך שרוב בעלי הרכבים לא מחליפים חלק לפני שהוא כושל אפשר להבין למה מוסכים לא ממהרים להציע החלפות יזומות.

נזק מקריעת רצואת עזר

רצועות אביזרים טריות ומתוחות?

חלק בעלות זניחה שאם הוא כושל בנסיעה זו צרה צרורה

נוזל בלמים נבדק?

משום מה ישנם מוסכים רבים וטובים שמתעלמים ממנו, שימו לב להוראות היצרן וודאו אם נדרשת החלפה ע"פ זמן או ק"מ, אנחנו לא רוצים ענייני ברקסים ברכב עמוס בלב האי-שם.

פילטרים, נוזלים וכל מה שצריך להיות מוחלף בטיפול 10,000 נבדק / הוחלף בהקדמה?

לפני יציאה למסע גדול או עבודה מאומצת רצוי להקדים טיפולים, לתשומת לבך – רוב היצרנים מגדירים מועדי טיפול לפי ק"מ וזמן, לעיתים עם התייחסות לקיצור מחזורי טיפול לרכב בעבודה מאומצת.

כך שאם הג'יפ אצלך רכב שלישי יתכן מאוד שהטיפולים בו תלויי זמן ולא תלויי ק"מ.

האם יש חופשים במערכת ההינע? (תשובה נכונה – לא)

ככלל ברכב 4X4 יש הרבה רכיבים שמשתתפים בהנעה וכפועל יוצא מכך יותר מקומות שצוברים בלאי, ישנה נטיה כללית להתעלם מחופשים במערכת ההנעה הקדמית "כי זה רק לשטח" ובכלל "כי ככה זה בג'יפ" . בהנחה שאין לך כוונה להחליף צלבים בשטח רצוי להתאמץ פעם אחת לאפס את כל החופשים ומשם להקפיד על אחזקה מונעת והחלפות יזומות

בדקת גם את ההנעה הקדמית? (תשובה נכונה – כן)

כל מה שכתוב למעלה + לוודא שהרכב נבדק בשילוב, מפליא כמה רכבים מסתובבים בשטח בהינע 3X4 או 2X4 בלי לדעת

האם גרזת את כל פטמות הגרוז? (כן)

מעצבן, מלכלך אבל חייב לקרות.
סיבת המוות מספר 1 של צלבים = חוסר בגריז

עברת על מערכת המתלים והיא תקינה וללא חופשים?

רוב השברים והקריעות מתחילים בסה"כ כחופש קטן ברכיב מתלה או סדק ש"אפשר לחיות איתו".
היות וגם ככה המכלול יוחלף או יתוקן בהמשך, איזו סיבה יש להיכנס איתו תקול לשטח ולפתח מסביבו עוד בעיות, תקלות, עוגמת נפש והוצאות?

עברת על מערכת ההיגוי והיא שלמה וללא חופשים?

בלי הגה קשה לסוע בשטח,
את כל התפוחים הישנים, המוטות העקומים, זרועות העזר החופשיות מחליפים באופן יזום ושומרים כחלף לשעת חרום.
תיבות הגה / מסרק נוזלים חופשיים או לקראת שיפוץ מכל סיבה מחליפים באופן יזום – זהו תיקון מוסך יחסית יקר אבל זול יותר מהחלפה בשטח או חס וחלילה אירוע בטיחותי.

מתי פעם אחרונה החלפת שמן בגיר? בסרנים? (תשובה נכונה – ע"פ הגדרות היצרן , לשים לב שיש הגדרות לפי ק"מ ויש לפי זמן)

ישנה תורה שבעל פה לא לגעת במכלולים אלו אם אין תקלה ואנחנו רק שאלה
אם היצרן הגדיר טיפול ואנחנו דילגנו עליו כבר כמה פעמים
ואם השמן איבד את תכונותיו ב 10 השנים האחרונות
ואם הפילטר שהיה אמור לתת שירות שנתיים כבר שכח מתי יצרו אותו
נחשו מי ידפוק בדלת דווקא כשהמכלולים מתאמצים בשמש או בבוץ ?

הצמיגים תקינים? טריים? ספייר תקין? אומי הגלגלים נפתחים ונסגרו ידנית? (כן, בני פחות מ3, תקין במידה מתאימה ונבדק, כן וכן)

התקלה הכי נפוצה בשטח היא תקר, אנחנו רוצים להיות בטוחים שיהיה איך להחליף גלגל לגלגל ראוי אחר.
כלי נהג באחריותך, רק לוודא שלא סגרו לך את אומי הגלגלים עם פטיש אוויר ושיש ספייר ראוי להחלפה

האם יש תקלה שאני צריך לשים לב אליה? (לא)

אם אחרי כל ההכנות נשארה תקלה כנראה משהו בתקשורת לא הצליח, חוזרים להתחלה

פנצ'רררר

מתחזקים ונהנים

התחיל בקצר חשמלי

זהו אנחנו מוכנים?

זהו, שלא.
יש עוד הכנות רבות ברמת הנהג – מציוד מינימלי, עבור במים למגבים וכלה בכלי נהג תקינים ומתאימים לרכב.
מוזמנים לעבור בנחת על איזור הטיפים באתר שם תמצאו התייחסות לסידור הציוד, תוכלו להיעזר ברשימה שהכנו לאריזות ולעיין בטיפים לשהיה בשטח.

לאזור הטיפים באתר

ועוד דבר קטן
ככלל, היום במוסך מחולק לשניים
07:00-07:01 – יום עבודה רגיל עם סבלנות ללקוח וזמן לשתות יחד כוס קפה ולעבור איתו על מה שהוא רוצה
07:01 ואילך – סוף היום
אז כדאי להגיע מוקדם והכי טוב – בתיאום מראש