סיפור חילוץ – טרופר שהתהפך בנחל צין

מושג ברגע – מרשם חילוץ

תיאור הרכבים העובדים וערכת החילוץ בה נעשה שימוש בכל שלב של החילוץ

כך עברנו את המדרגה

תרשים כוחות - מדרגת אשמדאי

תחילת הסיפור ברכב מסוג איסוזו טרופר שאיבד יכולת תנועה בשטח,
המשכו בהתהפכות בעת ניסיון חילוץ על ידי חברים
וסיומו בחילוץ 4X4 מורכב לרכב עם מוט קישור הגה שבור אשר נבזזו ממנו חלקי מנוע והגלגלים.

קצת רקע על הסיטואציה ונעבור לחילוץ עצמו
מקום:
נחל צין, העליה החוצה לכיוון המכתש הקטן,יש המכנים אותה "מעלה אשמדאי"
תנאי השטח:
המדרגה במצב גרוע אחרי אירועי גשם
סיפור המעשה:
הטרופר איבד יכולת להניע לאחר מעבר מים עקב תקלה חשמלית (הנה טיפ שפרסמנו לפני כמה שנים עם תמונה בדיוק ממקום התקלה)
נגרר על ידי שותפיו לטיול עד לעליה בסוף המסלול
בוצע ניסיון לגרור את הטרופר ברכבת של שני רכבים, הרכב נזרק מהמדרגה והתהפך על צידו כשהוא בולט מעל הנחל, נפילה של כ 7 מטרים.
לאחר שהרכב הושאר בשטח דורדר ע"י אלמונים לנחל ונבזז.

הצוות שלנו נכנס לחילוץ מעניין מכמה היבטים : לוגיסטי, טכני ומקצועי.
כדי להוסיף פלפל ציר הפינוי הוא מסלול מטויל מאוד ועל כן בעייתי לחסום אותו בשעות היום
ובלילה? שמורת טבע, אסור לעבוד.
מה הפתרון?

הגענו עם מערכת הגה קומפלט, צוות טכני ו4 גלגלים ספייר על הרכבים.
בתאום עם הרט"ג נכנסנו לשטח מיד עם אור ראשון במטרה להכין את הרכב לגרירה ולפנות את המסלול בשעה מוקדמת ככל האפשר.

סדר העבודה:
התקנת מערכת הגה
התקנת גלגלים
ישור גס של סביבת הנהג על מנת לאפשר איש צוות על ההגה
ניקיון כללי של סביבת הנהג ממפגעים
כינון הרכב לתחתית המעלה
ניקוי שאריות ההתהפכות מהנחל
רתימה לרכב גורר והגשה למדרגה
הברקסים במצב לא ידוע, כינון עם אבטחה של המדרגה
מעבר לגרירת "לוויה" – רכב ראשון מוודא מעבר נקי מרכבים אחרים, רכב שני גורר, רכב שלישי – טרופר מת, רכב רביעי – אחראי על בלימה
גרירת העליה ועצירה יזומה לבדיקת ערכה ומנוחת רכבים
גריגה עד לחניון עליון, הכנת הרכב לגרר
קיפול רכבים, קפה, הביתה בשמחה רבה – עד החילוץ הבא

הסיפור התחיל עם רכב שמת באמצע מסלול,
ראוי לציין את ההתמודדות של הקבוצה כחלק מחווית הטיול ואת המעבר האחראי לטיפול מקצועי כשהאירוע נהיה מורכב,
אנחנו כמובן הינו ממליצים להפעיל חילוץ כבר ברגע שהרכב שבק חיים אבל ברור לנו שהתמודדות עם תקלות היא עוד מרכיב בחוויה לחלק מהמטיילים אנחנו כמובן לא אוביקטיבים.

לסיכום,
חילוץ מעניין בכמה רבדים ממנו ניתן להפיק לקחים מקצועיים לכל מטייל, בדגש על עצירה בזמן במידה ואירוע יוצא משליטה ויפה שעה אחת קודם.
המעלה עצמו לא פשוט בוודאי עם רכב בגרירה,
כאשר הקושי העיקרי הוא להצליח לייצר מספיק כח כדי להעלות רכב "מת" תוך כדי שליטה מדויקת בכיוון הפעלת הכח,
ניתן לראות בתמונה של האבטוח את הכיוון אליו הרכב נמשך כשגוררים אותו בשיירה – בדיוק לתהום,
מצד שני בגרירה צמודה הרכב הגורר צריך לטפס את המדרגה בעצמו תוך כדי גרירה – הרבה מעבר ליכולת של רוב הרכבים המטיילים בארץ.
ולראיה,
רק כמה שבועות לאחר האירוע התהפך באותה נקודה רכב נוסף , גם הפעם עם נהג מנוסה ושקול כאשר במקרה זה הרכב תקין לחלוטין.

המלצתנו – עושים מנוי, מטיילים ונהנים, במידה ונתקעים מכינים קפה ונותנים לנו להזיע.

הביתה בשמחה רבה