מסע חורף אתגרי "חבל יתיר? נעים להכיר!" – ינואר 2023

מסע חורף אתגרי חבל יתיר

כמידי חורף יצא מועדון הלקוחות למסע אתגרי בשיא החורף.

היעד – חבל יתיר, הידוע גם כספר המדבר, הר חברון וכשער למדבר יהודה. מיעוט המשקעים בחורף זה התרגם למיעוט בוץ בשבילים כך שהתאפשר לנו לצלוח כמה וכמה אתגרי "אין שביל" בעודנו משחקים עם קצה הארץ הנושבת, היסטוריה קרובה ורחוקה וכמובן – טבע פראי.

מסע מועדון אתגרי

 

באביב ובחורף מועדון הלקוחות יוצא ליומים אתגריים.

בניגוד לחוצה ישראל בו אנו גומאים יותר מ 100 ק"מ ליום, במסעות האתגר אנחנו נשארים בתא שטח יחסית מצומצם ותרים אותו לעומק.

את הלילה מעבירים במקום לינה מוסדר.

דרגת הקושי – שבילים שברוב הפעמים יוכלו נהגים מנוסים עם רכבים מתאימים לעבור בנסיעה עצמית לאחר עבודות מע"צ.

מועדון לקוחות Resc4U חילוץ מהשטח

את תא השטח המחבר את שפלת יהודה והמדבר אנחנו מכירים היטב – בהיותו טרשי ומבותר הוא מספק לנו הרבה עבודה. מועדון הלקוחות שלנו מבקר בו פחות וגם כשעוברים בו – בד"כ מדובר בחצייה מהירה במסגרת "החלפת צד" בחוצה ישראל.

הפעם החלטנו להשקיע יומיים בפנינה הזו – קודם כל נוף משגע ושבילים משוגעים לא פחות – כולל מקומות רבים בהם השביל תאורטי לחלוטין.

לטעמנו, האיזור מרתק לא רק בגלל יופיו אלא גם ואולי בעיקר בגלל הפסיפס האנושי המשתנה תדיר – מימי ממלכת יהודה, תקופת הגלות, שלטון הירדנים ועד העת הנוכחית בה השטח תוסס מהתיישבות – יהודית ופלסטינית.

היום הראשון

נפגשים בחורשה ליד מיתר,

מקצות הארץ מגיחים אל הקפה הראשון משתתפי המסע שחלקם יצאו מהצפון הרחוק מוקדם בבוקר (או בעצם מאוחר בלילה) על מנת לחלוף את המרכז לפני הפקקים. אגב מרכז, נק' המפגש היתה קילומטרים בודדים ממרכז הארץ הגאוגרפי – פתחו מפה!

השיירה הוגבלה באורכה על מנת לאפשר לנו להתקדם גם בשבילים נידחים ומעברים טכניים, אולי בעתיד נוציא שני מחזורים? ימים יגידו… ראוי לציין שכל הרכבים הגיעו מוכנים לשטח בהתאם לדרישות המקדימות.

התחנה הראשונה – תחנת משטרה!

נוסעים לחורבות של משטרת א-ראווה שהושמדה ע"י יחידה 101 , בפעולה נפצע מאיר הר-ציון וכדי להצילו בוצע ניתוח השדה הראשון בצה"ל.

משם ממשיכים בכיוון כללי של נחל חברון כולל תצפיות, העפלה מהאפיק וצליחת הנחל.

נפרדים מנחל חברון ועוברים לנחל שמעה, כאן הנסיעה היא ממש באפיק הנחל, פוגשים צאן בגידול מודרני ועתיק, כבשים עם ובלי עיזים וגם לומדים מה היחס ביניהן ולמה.

העין מתרגלת ומידי פעם מבחינים חברי השיירה בעתיקות הפזורות בשטח – מאבני ריחיים ועד בורות מים.

לאחר כשעה אנחנו מתיישרים מזרחה לאורך גדר ההפרדה בינות לשרידי חקלאות קדומה ומרשימה (כנראה מימי הרומאים) ועד לתצפית על חורבות משטרת אל-מדפע שהושמדה במבצע מגרסה.

הזדמנות לדיסקברי להתחיל לסמן טריטוריה, עם סולר…

הידעת? טמפ' קצה אגזוז של דיסקברי היא פחות מ 70 מעלות , טמפ' התלקחות של סולר יותר מ 250.

נחל שמעה
בוץ ונהנים

חולפים בתאום את גדר ההפרדה לכיוון יערות יתיר – קצת נסיעה בין עצים, שביל המתקנים החקלאים, מערכת מים מודרנית, חקלאות של ההר הגבוה כולל מטעי דובדבנים וכרמים והנה אנחנו מול משטרה נוספת – היא משטרת לוציפר.

נכנסים דרך חוות טליה לציר החוות, חולפים את העבודות של צה"ל על מכשול חדש שיתחום את המעבר לבקעת קנאים, תוהים מה יהיה עלינו בחוצי ישראל בעתיד ומסתובבים צפונה לנסיעה על גבול המדבר. הנוף פתוח עד הרי ירדן, ערד באופק ובתווך המדבר פרוס על כף ידינו – מדהים!

המקטע צפונה מתפתל בין בתים כפריים, שדות בעיבוד ידני, מערות מגורים בשימוש וכמה וכמה מסלעות המאפינות את האזור ודורשות תשומת לב מהנהגים, לבסוף אנחנו "צצים" בתוך יער מעון ולחוות מן – שם נעשה את הלילה.

מרק חם ממתין לנו על האש, השקיעה מהחלונות הפנורמיים נותנת תפאורה לסיכום יום וכולנו מתכוננים – מסדר חולים לרכבים, תיקון לצנרת של הדסקברי, ארוחת ערב וערב הווי.

פותחים מפה

אם מכינים כוס קפה ומתחילים למדוד צפון-דרום, מזרח-מערב מגלים עובדה מעניינת על מרכז ארץ ישראל.

מבט כללי על התכסית מספר את סיפור קצה הארץ המיושבת – היכן ירוק ויחסית קל להתיישב, היכן עובר קו המדבר והיכן רק המתאימים ביותר יוכלו להתקיים. מטבע הדברים קו המגע בין הפראי והמיושב מעניין, דינמי, ואוצר בחובו סיפורים אנושיים מתקופות שלום ושגשוג או מלחמה ודעיכה.

ובלילה

המנגלים מעלים את עשנם השמימה, חובבי המכונאות שוטפים ידיים מהסולר, מרימים כוסית לחיים ועוד אחת, קבב תופס מקום לצד המבורגר, מרגז לצד אנטריקוט, עוף ליד בירה והיין ? מלווה את כולם,עם עראק.

עם צאת הפיצוחים עוברים לערב הווי – מעדכון על הנעשה בחברה – פעילויות חדשות שיחה על חילוצים בסימן "זוז זוז, לא ככה, תן לי" – צחוקים של מחלצים…

ובסככת הטיפול? מפרקים מיכל דלק, מלחימים צינורות פלסטיק ויוצאים לסיבוב מבחן

פיתות בטאבון
החלפת מיכל דלק בשטח

היום השני

התכנון להיום לוקח אותנו להמשך מסע בעקבות גבול הארץ הנושבת – לאורך ציר המשטרות ולאחר מכן, ממש כמו הנחלים, לחצות את מדבר יהודה מזרחה עד לים המלח .

אחרי ארוחת בוקר, קפה של בוקר עם הסיפור האישי של יששכר מן ותדרוך לשיירה אנחנו גולשים מהחווה בשביל שלא נראה מסובך מידי אבל כן משאיר את אחד מהרכבים יושב על סלע. מסיימים חצייה של ואדי אום אל-חטב נהנים מתצפית על זאבים ופחות נהנים לגלות שהתיקון בדסקברי הצליח אבל צינור אחר נמעך בהרכבה, אנחנו עוד קרובים לכביש וההחלטה היא לא למשוך את התקלה לעומק המדבר.

הרכב מלווה לכביש והשיירה מתחילה לרדת מההר עליו הסתבובנו ביממה האחרונה לתוך מדבר יהודה עצמו, תחנה הבאה – משטרת אום-דרג' או בשמה המתחדש – מצפה מדרג.

תצפית, קפה, תמונה משפחתית, שיחה עם המקומיים ואנחנו ממשיכים צפונה. נפרדים מדרך המלך ומתחילים לנסוע בסימן מערכות מים עתיקות בין בורות, מאגורות, שבילים שננטשו לפני עשרות שנים ולקינוח, מסתתר בינות להרים המפעל המרשים מכולם – ביר א-דיר, עם סכרים, תעלות, בריכות אגירה ואתגר סודוקו לשיירות.

אחרי ארוחת צהריים קלה אנחנו ממשיכים בכיוון כללי מזרחה, חולפים את ר'וג'ום א-נקה היא משטרת הגמלים , מתרשמים מהשינוי המהיר במצבה מאז שופצה לפני זמן קצר ונכנסים לחציית מדבר יהודה לכיוון מצוקי דרגות. תצפית ראשונה לים המלח ממצפה מכוור – הנוף מדהים, הקפה טעים ואנחנו ממהרים צפונה להספיק את מעבר תקוע באור יום מלא.

המעבר מקבל אותנו במצב טוב, הנהגים כבר מתורגלים אחרי יומיים של נהיגה בשטח משובש והשיירה מתגלגלת מעלה ללא דרמות ובהכוונה בלבד.

מגיעים למצוקי דרגות לסכם את היומיים הנפלאים ולהיפרד לעת שקיעה, ההרפתקנים ממשיכים למעיינות קדם וכולנו – לצבור כח לפעם הבאה שנפגש

תודה לאנשים שעשו את המסע – הלקוחות הנפלאים שלנו! וגם לצוות שטרח, הכין, תיקן, צילם, נפנף, הדריך וכיוון : עזרי על ידיעת הארץ, דניאל על הפינוקים, דור על הכל ,שלומי על הדפנדר, אלון מתחת לרכבים.

נפגש בשטח!

"לא צריך להתקע כדי שנדאג לך" צוות Resc4U עושה כל מאמץ להפגש בשטח במגוון הזדמנויות ממסע חוצה ישראל ועד הדרכות וטיולים חד-יומיים.

כרגיל, מועדון הלקוחות מתכונן למסע הבא!

ומה איתך? כבר נרשמת לעדכונים?