אימון מחלצים "מים בששון" – אביב 2021

צְלִיחָה

שֵׁם עֶצֶם – נְקֵבָה
  1. עֲבִירָה בַּמַּיִם מֵחוֹף אֶל חוֹף.
    "צְלִיחַת יַרְדֵּן"

ההגדרה מטעם Oxford Languages

בעוד אימון מחלצים הוא ההזדמנות שלנו לשפר יכולות מקצועיות, לבלות זמן איכות משותף, לתרגל טכניקות וכמובן – להינות מארץ ישראל היפה, משלחת היא ההזדמנות שלנו לעשות את כל הנ"ל ולהוסיף דברים שעוד לא זכינו לעשות, לדוגמא : לעבור עם רכבים כמעט סטנדרטים במסלולים בעבירות קשה או להתמקד בנושא איזוטרי במשך כמה ימים.
האירוע נועד בראש ובראשונה למחלצים ולצוות של Resc4U,
במידת האפשר אנחנו מאפשרים הצטרפות אורחים, לכל אחד יש תפקיד כבר משלב ההכנות והמטרה להפעם – צליחת מעברי מים ממעבר צר ועד מעבר ברוחב בלתי מוגבל.

את הימים הקדשנו לשני נושאים עיקריים. האחד שימושי מאוד ועם גלגלים על הקרקע, השני חצי בדיוני ובעיקר נתן לנו הזדמנות לעסוק קצת בפיזיקה / הנדסה בסיסיות:
הראשון, חציית מים זורמים באופן בטוח – עבודה עם חבל חיים, יצירת עוגנים שימושיים, כניסה בטוחה והנעת רכב טבול. השני – שייט עם רכב 4X4 סטנדרטי.

כמובן ששהיה ארוכה בשטח היא גם מיומנות בסיס שאנחנו נהנים לעסוק בה ועל כן התארגנו לשהיה רצופה של 3 ימים על בסיס הרכבים. כך שנוכל לעבוד ברצף בימים ובלילות בלי לסבול ממחסור בקלוריות, שינה איכותית או נפילות במפלס הקפאין.

נושאים שנגענו בהם

הכנת רכב לצליחה

סט ההכנות לרכב שהולך לטבול במים עמוקים או לשהות בסביבה רטובה לאורך זמן, ישנם יצרנים שמגדירים בפירוש את ההכנות, ישנם כאלו שמשאירים לנו לחשוב לבד. באופן כללי מדובר על מניעת חדירת מים ממכלולים לפני הכניסה למים וניקוז מים + בדיקת מכלולים לפני חזרה לנסיעה

חציית מים זורמים
כל חורף התמונות חוזרות על עצמן, רכב נכנס למעבר מים זורמים, מאבד כיוון ו/או יכולת התקדמות ומכאן מתחילה סאגת חילוץ הנהג ואם נשאר מה לחלץ גם את הרכב.
השיטה אותה תרגלנו היא מעבר תוך הסתמכות על "חבל חיים" כבל שמונע את הסחפות הרכב ומאפשר תנועה לחציית המכשול, על מנת להרים ערכה זו עסקנו בעוגנים וגם בדקנו הלכה למעשה בכמה עומס הם מסוגלים לעמוד, טיפלנו בפאן הלוגיסטי של עבודה מגדה אחת לכיוון הגדה השניה וכמובן בכל האספקט של ניהול החילוץ.

עוגן טוב הוא רכיב הכרחי בערכה כזו, הכנו וגם בדקנו בעומס עוגן בזנטים – העוגן הכי זמין. מי שניסה יודע שסתם בזנט פשוט מתעקם ראינו שהחכמה היא אופן הריתום שלהם האחד לשני  ולאו דווקא עומק הנעיצה או עובי הבזנט, שמחים לדווח שהפיזיקה עובדת.

יאללה למים!

כמה דברים שכדאי לעשות לפני:

איטום מכלולים
סגירת / הגבהת נשמים
ניסוי קטן על איטום אגזוז ואז הנעה
הגנה על מערכות אלקטרוניקה

השטת רכב

העיסוק בהשטת רכב הוא הזדמנות לשפר מיומנויות שימושיות בדרך של התמודדות עם אתגר לא שימושי, סוג של למידה מתוך משחק.

הרעיון להציף רכב לקוח ממשלחות או צבאות שנאלצו לחצות מכשולי מים רחבים ועמוקים או סתם חבר'ה שהחליטו להשתעשע עם רכב משחקים. אנחנו החלטנו לקחת את הנושא ברצינות ורתמנו למשימה את הדפנדר המוכר, מצד אחד נוח מאוד לעבוד עליו ולהיקשר אליו ומצד שני זה בהחלט לא רכב שיש לנו כוונה להשאיר על הקרקעית.

אז מה למדנו?
מהו חוק ארכימדס, שימוש מעשי במשוואות נפח
איך יוצרים עתודות ציפה בשטח וללא אמצעים מיוחדים
איך רותמים את המצופים לרכב
מה ההתנהלות במים? התיחסות לרוח , זרם
מקרים ותגובות
אחרי שביצענו מדידה-התקנה-בחינה-ניסיון-תיקון-מדידה וחוזר חלילה קיבלנו רכב שט

לסיכום,

היה מעניין, רטוב ולמדנו הרבה דברים חשובים, בצד הטכני אבל לא רק:
אין כמו את חתירה טוב
לפעמים גם בקיץ קר בלילה
יין זה ממש מחמם
אנפת בקר מטילה ביצים כחולות
מהביצים הכחולות בוקעים גוזלים ממש אבל ממש רעשנים
כננת מרימה עץ אקליפטוס בקלות – התרגיל של הפיל
דור – אלון הם ממש צמד – חמד

תודות מיוחדות ל: גלעד פלאי וציון על המיקום המדויק
מורדי שהאכיל אותנו וגם השקה ולקינוח דיגם אותנו בגלגלים מלא הטויוטה ואת חתירה
מוטי על הגריז, השמנים, כלים נטענים והגרזן הכי חד ביער
יגאל על המספרים
אלון מתחת לרכבים ובתוך הקייק
יואב מאחורי המצלמה
דור בכל מקום
שלומי בין החבלים
ואחרון חביב – רוני בענן

אם יש לך מחשבה לשוט לטייל בג'יפ, אז:
1. חשוב להבהיר כי מדובר בפעילות חריגה שבוצעה עם מעטפת בטיחות רחבה, ע"י צוות מקצועי עם רקע נרחב ימי ויבשתי.
2. נשמח לשתף מידע contact@Resc4U.co.il