מתגלגלים מהשטח – בטיחות בחילוץ
מתגלגלים מהשטח
מטרת הסדנאות היא להעצים את חווית הטיול.
איך ? נלמד כלים ונתנסה בטכניקות שיגרמו לנו להיות מטיילים יותר נהנים,
כל יום יוקדש לנושא אחד ממגוון תחומים : תקלות, שדאות, ניווט, נהיגה ועוד.
התכנים נלקחו מהדרכות מחלצים ונועדו להעשיר את הידע ולתת כלים להתמודדות עצמית עם סיטואציות שכיחות בשטח.
Safety first
במסגרת הסדנא העשרנו ידע והרחבנו אופקים, היא בהחלט לא נועדה להפוך את המשתתפים למכונאים, או מחלצים. אם צפית בסרטון ועכשיו יצאת לצלוח את הנילוס או לתקן צמות חשמל, זו לא הכוונה!
פרק נכבד ביום הוקדש להחלטות שג'יפאים עושים בלי לשים לב שהם החליטו – מסתבר שלפעמים לדעת יותר זה לעשות פחות.
אז כמו תמיד, עדיף להשאר בצד הבטוח – אם לא יודעים, לא עושים.
היום אנחנו ממוקדים לא באיך לחלץ, להתקדם או לפתור תקלות, אלא באיך לא להפצע במהלך חילוץ – גם ובעיקר אם אנחנו לא מנהלים אותו, סיטואציה שכל מי שנוסע בשטח יתקל בה ביום מן הימים.
כרגיל, היום היה מעשי ביותר והפעולות בוצעו עם רכבי המשתתפים ועל ידם.
פתחנו בשיחה על תפיסות בטיחות והאבולוציה מבטיחות-על-ידי-הימנעות לבטיחות-בתהליך כחלק ממקצוענות.
סקרנו שיטות לניתוח תוחלת הסכנה, זהוי גורם מסכן ומתן מענה על מנת להפחית את הסיכוי והתוצאה הפוטנציאלית.
הדיון התנקז לאמיתה פשוטה – לפעמים לא לעשות זו ההחלטה הנבונה, יש ציוד שאיננו בר חידוש – בעיקר בגוף האדם.
כללי המשחק להיום – מקל מטאטא = דחליל של בן אדם. אקסיומות מהאינטרנט נשארות באינטרנט. אנחנו מדגימים ומתנסים כדי לראות בעיניים, לזכור ולהפנים.
תחנה ראשונה : איפה מפחיד לעמוד בחילוץ, איפה אנשים אוהבים לעמוד ואיפה באמת מסוכן? העמדנו ערכת חילוץ, הצבנו דחלילים, קרענו את הערכה וניתחנו איפה באמת כדאי לעמוד.
תחנה שניה : תקין, תקני – העמסנו ציוד מכל מיני סוגים וראינו מי נקרע ומתי
תחנה שלישית : עד הגלילה האחרונה – ראינו כמה קל לאבד תשומת לב ומה קורה ליד (מעץ כמובן) עם כפפה שנכנסת לתוך כננת
תחנה שלישית : חילוץ במכות? הכרזנו על תחרות הטלת נק' עיגון למרחק. למרבה הפלא מי שחילץ במכה הגיע הכי רחוק – עד לקצה ערכת האבטחה. אתם באמת רוצים להיות בקצה של נק' עיגון שעפה לחופשי?
תחנה רביעית : טעויות נפוצות בהכוונה – הצלחנו להפתיע את כל הנהגים עם דחליל שנשען להם על הרכב בלי ששמו לב, ראינו כמה בלבולי שכל בקשר מפריעים במקום לעזור וכמובן איך למכוונים יש נטיה לעמוד בדיוק איפה שלא צריך
תחנה חמישית : בתיאוריה של שימוש בג'ק, ראינו כמה קל לגרום לרכב להידרדר – אפילו שכל היום בסימן "סוף מעשה במחשבה תחילה"
תחנה שישית : את המדרדר אין להשיב – כשרכב מתחיל בתנועה עצמית מה שנשאר זה לפנות דרך. התכוננו 5 גברים על הרצועה, הברקס נעזב, הרכב יעצור?
במהלך היום נגענו בעוד נושאים רבים : דירוג כננות, חבל או כבל? בולמים מומלצים, הינע 4X4 בסיסי וכל מה שכוס קפה מוציאה מג'יפאים.
נדגיש כי כל נושא שנלמד או הוזכר הוא עולם ומלואו ועל כן הנטיה שלנו היא להקדיש יום מלא לכל אחד מהנושאים. בחלקם כבר העמקנו יחד בסדנאות קודמות ויומם של האחרים עוד יגיע.
תמונות מסדנאות נוספות :
מסכמים עוד יום שטח, חלק מהמשתתפים השתתפו בחילוצים רבים, לאחרים עוד לא יצא, המשותף לכולם – כבר לא יסתכלו אותו דבר על ערכת חילוץ. התקדמנו עוד יום לעבר המטרה של סדרת הסדנאות "מתגלגלים בשטח" להיות מוכנים יותר טוב ובאופן מובנה ליציאה אל שטח וממנו ולא פחות חשוב – נהננו יחד בשטח.