סיפור חילוץ – טנדר שקוע בעין קדם

מושג ברגע – מכפיל כח

גלגלת לכבל , ניתן לשנות בעזרתה כיוון משיכה , או כמו במקרה זה ,
לחבר אותה כך שוו הכננת מחובר בחזרה לרכב המושך , חצי מהירות משיכה , כמעט כפול 2 כח לאחר הפסדי חיכוך

תחילתו של הסיפור בבחור נחמד שירד עם החברים לאיזור עין קדם על שפת ים המלח לבלות לילה.
כמו כל אחד מאיתנו גם הוא רצה להינות מיכולות ה 4X4 ובגמר החגיגה (המפוארת) ניגש להוציא את המנגל עם הטנדר.

קצת על חוף ים-המלח : כל שנה כל השנה שעיסת הבוץ על החוף "סופחת" אליה ג'יפים.
המתכון פשוט : שכבה עליונה של כ20 סנטימטר אדמה יבשה וחלוקי נחל ומתחתיה בוץ במירקם טיט.

למי שעוד לא מדמין בראש – מדובר במלכודת מושלמת , הנהג נוסע עם כיוון הירידה ומתקרב לקו המים ,
עם הניסיון להסתובב ולהתחיל לטפס מערבה השיכבה העליונה נשברת מהעומס.
תוך שניות בודדות מקבלים רכב עם גלגלים שמסתובבים בבוץ וגחון שיושב על אבנים – תענוג…

לחילוץ יצאנו בשעות אחה"צ המוקדמות – שני אנשים והדיפנדר הצהוב המוכר,
ידענו שלא הולך להיות קל.

באים להניע , לא מניע , איזה צחוקים האורות האחוריים הוחלפו ולאחר הבדיקה הסוויץ' נשאר פתוח , יומיים…
מחליפים מצבר ויוצאים לדרך לאסוף את העובד השני.
איזה צחוקים השער בכניסה לחווה נעול והמפתח באיבוד, קופצים מעל וממשיכים בדרך…
מגיעים , מבינים את עומק הצרה –
הדי-מקס לא רק שקוע גם ניסו לחלץ אותו לפני כן והוא "שתול" באבנים, הפנים לכיוון הכלום והזנב לכיווננו.
מוציאים מעדרים , מתחילים לפנות.
פורסים כננת , מחברים מכפיל כח.

מתחילים למשוך , המערכת נמתחת ולפני הפעלת עומס הכננת מפסיקה לעבוד…
קצת הידוק מגעים וחוזרים למשיכה.
משיכה ראשונה של כ 45 שניות והפסקה לקירור ע"פ הנוהל – צפויה לכננת עוד משיכה רבה, מדובר על ערכת משיכה של כ 40 מטר עד קרקע מוצקה.
ממשיכים למשוך , ליתר דיוק מנסים, הכננת לא מגיבה…
מחליפים ערכת ריתום לרצועות ומנסים למשוך בכח הרכב, אין על מה לדבר – הרכב שתול ועל מנת להזיז אותו תידרש מכה שעלולה לתלוש לו את נק' העיגון.
שותים קפה , מכינים לחבר'ה מנה חמה – הם שם כבר יומיים…
ומעריכים את המצב מהתחלה.

מבינים שלמרבה הצער אם לא נזיז את הרכב קדימה ונכין לו מסלול לא נוכל לחלץ לאחור.
המשמעות היא לטפס על הצלע באיזור שבו הקרקע לא יציבה ולמשוך כלפי מעלה – בעסה…

כמובן שבשלב זה ההמולה, הרכב הצהוב וחוסר האטרקציות החילופיות מנקז אלינו את כל שוהי החוף על יועציו.

אז צריך גם למנות סדרן – שלא יסתובבו לנו בין הגלגלים.

עוברים קדימה מושכים ומתחילים לעבוד על "מסלול המראה" לכיוון היציאה (אחורה).
השורה הקודמת לקחה בשטח כ 45 דק'.
בינתיים מפרקים כננת , מנקים מגעים ו…
כלום.

מתחילים חילוץ במקטעים, מתקדמים רבע גלגול של הגלגל בכל פעם,
אחרי כל מטר – פינוי אבנים מנתיב ההתקדמות.

לאחר התקדמות יפה של כ 15 מ' לכיוון היציאה צפירה מהרכב המחולץ.
הולכים לבדוק – פנצ'ר בגלגל הקידמי…
אין מה לעשות, את הפנצ'ר נחליף על קרקע מוצקה, אין סיכוי לעבוד פה עם ג'ק.
לשם המחשה – בקפיצה של אדם מבוגר על הקרקע – הקרקע רוטטת אך השכבה לא נשברת.

סוף סוף קרקע מוצקה,
מתחילים לפרק גלגל – כמובן שיש לפנות בוץ כדי להגיע לגוז'ונים.
כמובן שהמנגנון של הגלגל ספיר תקוע.
ובודאי שהמוט של הג'ק שבור מפעם קודמת…

מהמתלה הקידמי מפונות אבנים חלקן בגודל כף יד.
נמצא חוט אחד קרוע של התקנה מקומית – מבודד ומוצמד.

לאחר ליווי והגעה לכביש הרכב יוצא לדרכו לתחנה הבאה – המוסך…
אומנם לא מצאנו שום נזק אך שקיעה בבוץ הקורוזיבי ושהיה ארוכה בו דורשות בדיקה מקיפה וניקיון יסודי.

ים המלח – זהירות !!

ניפגש בשטח,

צוות Resc4U

גלגל נקי וחדש - לכל פנצ'ר יש סוף