משלחת "חולות או לא להיות" – אביב 2022

חוֹל

שֵׁם עֶצֶם – זָכָר
  1. גַּרְגִּירִים קְטַנִּים שֶׁל אֲבָנִים, שַׁחַק סְלָעִים.

ההגדרה מטעם Oxford Languages

בעוד אימון מחלצים הוא ההזדמנות שלנו לשפר יכולות מקצועיות, לבלות זמן איכות משותף, לתרגל טכניקות וכמובן – להינות מארץ ישראל היפה, משלחת היא ההזדמנות שלנו לעשות את כל הנ"ל ולהוסיף דברים שעוד לא זכינו לעשות, לדוגמא : לעבור עם רכבים כמעט סטנדרטים במסלולים בעבירות קשה או להתמקד בנושא איזוטרי במשך כמה ימים.
האירוע נועד בראש ובראשונה למחלצים ולצוות של Resc4U,
במידת האפשר אנחנו מזמינים אורחים להצטרף, לכל אחד יש תפקיד כבר משלב ההכנות והמטרה להפעם – חול וחול מכל וכול – חילוץ עצמי בנסיעה, בכינון מכננות שונות ופרק שלם על עוגנים שהם כידוע מצרך נדיר בים החולות.

כמובן ששהיה ארוכה בשטח היא גם מיומנות בסיס שאנחנו נהנים לעסוק בה ועל כן התארגנו לשהיה רצופה של 3 ימים על בסיס הרכבים. כך שנוכל לעבוד ברצף בימים ובלילות בלי לסבול ממחסור בקלוריות, שינה איכותית או נפילות במפלס הקפאין, כך עברו עלינו ימי החול:

נושאים שנגענו בהם

הכנת רכב לחולות

עיקר הזמן מוקדש לטכניקות חילוץ, עם זאת הרכבים צריכים לנוע ממקום למקום, כך שקפה ראשון של התכנסות ושטיפת ריח האספלט הוקדש לרענון נהיגת חולות בדגש על בחירת קווי התקדמות ושמירה על רציפות תנועה וכמובן הורדת אוויר.

ניצלנו את הקפה הראשון כדי לנעוץ לנו טוב טוב בראש שבטיחות מעל הכל ולהזכיר את חוקי המשחק – אנחנו הולכים לבצע חילוצים "עקומים" – לכיוון הלא נכון, פריסת עזרים חלקית, שימוש גם באמצעים לא מתאימים, בלי לפנות חול וכו' – הרי המטרה ללמוד, להקשות ולהתנסות. חשוב להפריד בין מה שנעשה פה למה שנעשה בחיים האמיתיים.

עוגנים

הפרק הזה נפתח בפראפרזה על דברי ארכימדס : "תנו לי נקודת עיגון טובה ואחלץ מכל שקיעה"

באופן כללי עוגנים הם עניין גדול ובפרט בחול, יש מיגוון אפשרויות להכנת עוגן מצד אחד ובדרך כלל מיעוט עוגנים טבעיים מצד שני.

ברוב המצבים רכבי צוות החילוץ ישמשו כעוגן נייד, אך ישנו מגוון תרחישים בהם נדרש עוגן שאינו מבוסס על כלי רכב, לדוגמא: רכב החילוץ שקע בדרך אל / מ חילוץ , נדרש שינוי כיוון העבודה ואין לנו רכב נוסף שישמש כעוגן, אין גישה לכיוון החילוץ הרצוי ואנחנו רוצים לעבוד עם ערכה הכוללת שינוי כיוון. המשותף לכל המקרים הוא שעוגן טוב במיקום הנכון מפשט לנו מאוד את החילוץ.

לכן עיקר היום הראשון הוקדש לבניית ובחינת עוגנים מסוגים שונים, כאלו שמקובלים בחול וכאלו שידוע שלא מתאימים אבל תמיד טוב לראות בעיניים למה, איך וכמה.

עוגן מבוסס גלגל – ניסינו קיצורי דרך (בור רדוד / בלי תעלה), משכנו אותו בלי לקבור כדי לראות בעיניים איך הוא מתנהג ולבסוף נוכחנו שוב שמה שעובד עובד.

עוגן מבוסס יתדות – שיחזרנו את הניסוי ממשלחת המים בוריאציות שונות – גם כאן התאוריה עובדת, ובזנטים בחול לא ממש. סיכמנו כי הניסוי הצליח. הבזנט מת.

עוגן שק – זהו בעצם עוגן מבוסס חול, דורש הכי הרבה עבודה ונותן הכי הרבה תמורה, לא זז מילימטר ובקושי הואיל להחזיר לנו את הרצועה בסוף השימוש, חדי העין יראו את הקיפול שלו בסרטון ההווי שבסוף הסיקור .

כננות לא חשמליות

בבסיס כל ערכת חילוץ ישנם עקרונות פיזקליים הבאים לידי ביטוי, במשפחת הטכניקות לכינון עומד הרעיון שאם נקצר את האמצעי המקשר שתי נקודות אחת מהן תאלץ לזוז. בהינתן שאחת היא עוגן טוב נקבל תנועה של הרכב המחולץ.

בשגרה עיקר הכינון נעשה באמצעות כננת חשמלית, ישנם מקרים בהם היא לא תועיל לנו, למה ? כמה דוגמאות : הכננת מורכבת מקדימה ואנחנו רוצים לנוע הצידה או אחורה, כננת תקולה, אין כננת.

לאחר שמצאנו ערימת חול שלא ניתן לטפס עצמאית ניסינו שני סוגים של כננות גלגל : ערכה מבוססת רצועת גרירה, ערכה מבוססת מוצר יעודי.

דרך נוספת לכינון ידני באמצעות מוטות ביצענו על רכב שהשקענו בעליה. כדי להיות בטוחים שאנחנו לא עושים לעצמנו הנחות וידאנו שהרכב איבד יכולת תנועה לחלוטין – גם אחורה, לטובת העמסת הצוות והערכה החילוץ בוצע לכיוון העליה. והרכב? התגלגל מעלה בנונשלאנט. הפיזיקה שוב עובדת…

חילוץ עצמי

טכניקות מעניינות ואביזרים לחילוץ עצמי – מה שיכול לעזור לרכב להזיז את עצמו בחול.

רלוונטי לכל אחד ולעיתים פשוט יותר מלגשת עם רכב נוסף ובעיקר בתרחיש בו שוקעים במהלך גרירה, אז הרכבים מקושרים אחד לשני תחת עומס, בהנחה ואנחנו לא מעוניינים לחתוך את הרצועה אנחנו צריכים למצוא דרך לקרב את הרכב הגורר לרכב המחולץ על מנת להוריד עומס מהערכה.

בפרק זו היתה לנו הזדמנות לראות בעין סוגים שונים של שפאלות ואיך הן עובדות, לנסות קביים מסוגים שונים וגם להינות מאבטיח מדברי

הווי מדברי

התפרסנו על עשרות קילומטרים ושתי יממות, חלק לא פחות חשוב מבחינתו היה הצד החברי – ארוחות של כייף, החלפת דעות, תכנון עוד טיול לעוד יום בחירות, קווים כלליים ורעיונות למשלחת הבאה, דיונים פיזקליים.

ובצד המקצועי הטהור – איך ומתי עובדים בים החולות כשהשמש קופחת : ביגוד וציוד מגן אישי, הפוגת צהריים, עבודת לילה, כניסה ויציאה ממחנה לילה.

הכנות או לא להיות

אחרונות חביבות הן בעצם הראשונות – ההכנות גם בשטח וגם לפניו.

חודשים לפני היציאה לשטח מתחיל תכנון ראשוני – מה הנושא? מיקום? צוות? עולים לשיחת תכנון ואוספים אתגרים ורעיונות, הגדרת ציוד, תפקידים, מתווה. בעצם הרבה מהרווח האינטלקטואלי נוצר בהכנות. כך גם בשטח – לפעמים יותר מאתגר מחשבתית ופיזית לארגן את תרחיש החילוץ מלבצע אותו : מאיזה כיוון יהיה הכי קשה לעבוד? איך נגיע לשם בלי לקלקל את איזור העבודה? איך נשקיע רכב באופן מציאותי? איך כל זה יקרה בצל אבל בלי שהעצים ישתתפו? האם נשיג את מה שרצינו לראות ולנסות???

לסיכום,

למדנו, חקרנו, ניסינו ולא פחות חשוב נהננו מאוד.

יצאנו עם התנסות מעשית והמון חומר מקצועי גולמי שאט אט עובר עיבוד וישותף באתר ובערוץ היוטיוב שלנו,  אגב דברים שיקרו בעתיד, יש שמועות שהמשלחת הבאה כבר בתכנון.

ותודות מיוחדות לכל הצוות שחפר, שיקע, חיבר, פרס, קיפל, מינגל ובאופן קצת יותר פרטני: מורדי שתעד, מוטי שצייד, דניאל שהאכיל, יואב שצילם, דור שקימבץ, שלומי שהשקיע ושקע ואלון האב הממש טרי שתמך מרחוק.

אם הגעת לכאן כדי למצוא חומר מקצועי, אז:
1. יצאנו ללמוד ועל כן רוב הטכניקות שיושמו בוצעו באופן שאיפשר להבין ולהתנסות וזאת על חשבון מהירות ודיוק הביצוע ובכוונת מכוון במתווה שמייצר קושי, תשומת לבך לכך שבשימוש טבעי אופן הישום משתנה.
2. חשוב להבהיר כי מדובר בפעילות חריגה שבוצעה עם מעטפת בטיחות רחבה, ע"י צוות מקצועי.
3. נשמח לשתף מידע contact@Resc4U.co.il

מחוללים ונהנים

סרטים לג'יפאים!

ערבבנו שיר טוב עם סרטונים ותמונות, ובלי להרוס את הכיף, נגלה שלמדנו מהטובים ביותר אז אפילו יש בונוס בסוף.
מארוול? מאחוריך

היומן של מורדי

מורדי תיעד בזמן אמת את הרפתקאותינו בחולות והפך את הימים האלו ליומן עם הסברים, סרטונים, תמונות והמלצות.

אם מעניין אותך להבין יותר טוב מה עשינו,כמה ולמה המצגת הזו בשבילך:

נפגש בשטח!