טיפ חילוץ : אל תצא פקק

מערכת קרור תקינה היא מרכיב משמעותי בציון האחזקה לרכב,
בעיות התחממות הן ממשפחת התקלות הנפוצות והמעיקות ביותר – אי אפשר להמשיך בנסיעה, הנזק הפוטנציאלי גדול והיכולת להשפיע על התקלה בשטח – מוגבלת.
בחודשים האחרונים נתקלנו במספר מקרים של כשל פשוט לתיקון ששווה לתת עליו את הדעת – פקק לא תקין/מתאים.

 

כולה פקק?

כמה שאלות ותשובות קצרות שיסבירו לנו מה הולך בין הרדיאטור לראש המנוע:
האם לחץ במערכת הקרור הוא תקין?
מערכת הקרור ברכב פועלת בלחץ,
כך מושגת טמפ' רתיחה גבוהה יותר לנוזל הקרור.
למה זה טוב?
מכיוון שנוזל הקרור חם יותר ההפרש בטמפ' בינו לבין האויר החולף על פני הרדיאטור גבוה יותר וכך ניתן לנצלו להסעת חום מהמנוע לסביבה ביתר יעילות.
איך הלחץ במערכת נוצר?
הלחץ נוצר מהתפשטות נוזל הקרור בעת התחממותו.
האם הלחץ קבוע?
מערכת הקרור הינה מערכת סגורה,
כדי לקבוע את הלחץ משולב בה רכיב המאפשר לנוזל שהתפשט לזרום החוצה עם הגעה ללחץ העבודה וכך הלחץ נשמר קבוע.
לאן הנוזל הולך?
הנוזל זורם למיכל חיצוני – הוא מיכל העיבוי שכולנו מכירים.
איך לא חסר נוזל בעת התקררות הרכב?
עם התקררות הנוזל הוא מתכווץ ונוצר תת לחץ במערכת הראשית על כן הנוזל שבמיכל העיבוי נשאב חזרה למערכת הראשית.
ואיך זה נראה במציאות?
ברוב הרכבים מותקן פקק ע"ג הרדיאטור , הפקק הוא בעצם שסתום כפול – מאפשר מעבר נוזלים החוצה מעל לחץ מסוים וחזרתם בתת לחץ,
בתצורה זו נקבל פקק שאסור לפתוח כשהמערכת חמה הממוקם ע"ג הרדיאטור
ומיכל עיבוי בו אין לחץ ועליו פקק פשוט נוסף למילוי נוזל
ישנן מערכות קרור בהן גם מיכל העיבוי הוא חלק מהמערכת הלחץ, אז המיכל יהיה סגור בפקק מסיבי שאסור לפתיחה בעת שהרכב חם.
אז לסיכום,
מערכת הקירור פועלת בלחץ, הפקק הוא חלק חשוב מהמערכת ואם הוא לא תקין נזהה איבוד מים מתמשך שאין לו סיבה ברורה.

 

חשוב מאוד!
ישנן מערכות שפועלות בלחצים שונים,
ברכבים רבים מבוצע שימוש בפקקים בעלי צורה זהה אך עם לחץ עבודה שונה.
רכב עם פקק בלחץ שאינו מתאים יסבול מקירור לקוי, איבוד מים קבוע או מתופעת "הקאה" בה המנוע לפתע פולט מים רבים למיכל העיבוי ומיד מתחמם.

 

יש לוודא שהפקק תקין והלחץ הרשום עליו מתאים לסוג הרכב

בתמונה : פקק חכם אשר נותן חיווי לטמפרטורת המים

מסע חורף