אימון מחלצים "קריר בכמריר" – אביב 2015

אימון מחלצים הוא ההזדמנות שלנו לשפר יכולות מקצועיות, לבלות זמן איכות משותף, לתרגל טכניקות וכמובן – להינות מארץ ישראל היפה.
האירוע נועד בראש ובראשונה למחלצים ולצוות של Resc4U,
במידת האפשר אנחנו מאפשרים הצטרפות אורחים.

ואיך זה נראה בשטח ?

נפתח את הסיכום בסופו – לא מומלץ לכל רכב ולכל נהג…

לילה נעים,
מקצוות הארץ נפגשת החבורה, חלקנו לא התראו כבר מספר שבועות ואפילו חודשים.
קפה קטן, חיוך , חולצת הפתעה , תדרוך לאימון, ברכת חג שמח לכבוד יום ירושלים ויוצאים להרפתקה.
מעתה ועד החזרה לכביש לא תעזוב אותנו תחושת אי-הודאות…

ברור שאם אתה קורא את השורות האלו עוברות לך בראש מחשבות על צליחת הערוץ,
קצת הקדמה ונרחיב בנושא השיקולים ,ההכנות הנדרשות.
ובעיקר למה כדאי שתחשוב שוב 🙂

נחל כמריר –
ערוץ סלעי ומפותל המפריד בין הנגב ומדבר יהודה ומחבר את נחל חימר לבקעת ערד.
לפני כשנה וחצי נפרץ הנחל למעבר 4X4 בעבירות קיצונית לאחר שנים רבות שהוא היה מסלול עבירות ללא מוצא.
ה"בריחה" מערוץ הנחל מבוצעת תוך טיפוס על דופן הערוץ, סיבוב בשפ"צ ונסיעה בשפ"צ חריף על קצה המפל – ללא ספק משהו נחמד לחכות לו מרגע שהחלטת להיכנס לנחל 🙂
לאורך הנחל מצטופפים אינספור מכשולים, משל נקבצו ובאו כל מכשולי הארץ לאותם 6 ק"מ קצרים אך עבים.

האזור מרהיב ביופיו ופוגשים בו גאולוגיה מרשימה, בעלי חיים מדבריים וסופו בהתישבות בדואית.

מה באימון ?
חצית הנתיב עם כלי רכב "מן השורה" – צמיגי שטח, נעילה אחת לפחות, מיגונים.
החציה התבססה על הרבה עבודה טכנית תוך אסטרטגיה של מינימום מאמץ לרכבים,
זאת מתוך הבנה שאם תשאיר רכב 4X4 לכמה ימים בלי לזוז הוא יתפוס תקלות,
על אחת כמה וכמה כשהוא עובד…

ההכנות –
האימון החל למעשה לפני מספר חודשים – איסוף חומר, משלחת רגלית, גישוש רכוב, רשימות ציוד, הכנות רכבים לדרישות מינימום של : נעילה אחורית, מיגון מלא / סרנים חיים, צמיגי 31 ומעלה (עם חריג לסמוראי).

ההרכב –
נכנסנו לנחל עם חמישה רכבים :
הדיפנדר הצהוב והמוכר – עם צחי ושלומי על סיפונו.
פאג'רו – נעילה אחורית, צמיגי 31, מיגונים , כננת, עם אסף המנכ"ל וניסים על ההווי.
סמוראי – נעול כפול , עם שמוליק ושוקה (צוות לוגיסטי חוצה ישראל).
דיסקברי – נעילה אחורית, צמיגי 32, כננת, עם המחלץ סבסטיאן ואבי.
איסוזו רודאו – נעול כפול, צמיגי 31, כננת, עם המאסף הנצחי – המחלץ איציק.

כל הרכבים סימו את הנחל בנסיעה,
מן הסתם התקלות הן חלק משמעותי ופיקנטי מהאירוע , זו רשימה חלקית (לפי סדר הופעת התקלות):
דיסקברי – ציריה אחורית, מוט שפור עקום שהתעקם עוד והוחלף, קונקטור הנעה רפוי שגרם לו להניע עם מברג כמעט יום שלם עד להידוק, מוט רדיוס מתעקם – ריתוך חיזוק.
פאג'רו – פנצ'רים בBFים , המון … תולעים – ספריי קצף פוליאריטן – תרומת צמיג מרכב אחר, צינור מזגן פרוץ ממפגש עם אבן, גל הינע אחורי התעקם – לא מפריע במהירות נמוכה, ריתוכי שילדה שנפרמו והובילו להתנתקות הקורה הקידמית.
רודיאו – מאורר חשמלי לא נכנס לפעולה והחום עולה – קיצור הממסר לפעולה תמידית , מצבר שבק חיים , מוט קישור מסרק הגה התעקם – ישור וחיזוק בריתוך , ציריות קידמיות לא עומדות בעומס של הנעילה על משטח עם אחיזה גבוהה.
סמוראי – חלון נשבר עקב השחלת רצועה לא מוצלחת, עלה עומס בקפיץ התעקם – קיצור בחיתוך.
דיפנדר – אחרי היציאה מהנחל ולפני שהגענו לאזור קליטה החזירה תיבת ההגה של הדיפנדר את נשמתה לבורא – החלפת תיבת הגה (בדיעבד סדק ישן ונדיר מאוד בציר הראשי).
את סעיף התקלות אפשר לסכם – לא נעים, לא נורא ובעיקר לא תקלות יחודיות לכמריר, רק האינטנסיביות …

נזקים –
כפי שהובטח כבר בקריאה לאימון רוב הרכבים זכו לשריטות ועיטורים,
המיגונים עבדו קשה וידרשו ישור.
הנזק המשמעותי היה לפג'רו שזקוק לתיקון שילדה – תקלה חמורה ודווקא בריתוכי יצרן מקוריים – שימו לב !

לימוד ותרגול –
חשוב לזכור שיצאנו לאימון ,
אמנם תקלות ונזקים תמיד מושכים את העין אך במציאות הם העסיקו אותנו בחלק קטן מהזמן.
כפי שאפשר לראות בתמונות במהלך האימון בנינו מערכות כינון מורכבות,
חווינו עבודת צוות ברמה גבוהה ביותר וכמובן  – נהנינו מאתגר אישי.
את כל המיכשולים ,אשר חלקם באמת מסמרי שיער, עברנו באופן מבוקר ובטוח תודות למקצוענות ועבודת הצוות שהופגנה על ידי המשתתפים.
מעבר לנושא החילוצי-עבירותי התוואי מספק כר נרחב לתרגול עבודת נהג-מכוון במעברים צרים ומבולגנים.

מערכות העיגון הכי מורכבת –
המפל הכפול : כינון קדימה, עוגן עילי להורדת עומס והגבהת הרכב מעל המדרגה.
המעלית : מפזר עומס על שני עיגונים כימיים , כינון עם רווח כח, כננת מאבטחת , רצועות מובילות , רצועת תמיכה צידית.
השפצ הגדול : עבודת מע"צ, כננת לסיוע, תמיכה צידית דינאמית , תמיכה צידית.

אמצעים מיוחדים –
גנרטור, פטישון, דיסק, אלקטרודות, עוגנים כימיים.

קצת היסטוריה :
הדיסקברי הראשון
הרודיאו הראשון
הפג'רו סטנדרט הראשון
הדיפנדר הראשון
הסמוראי המונמך הראשון …

צחוקים ואמרות שפר :
"נכון שיותר טוב למעלה ?"
"רק כדי להיות בטוח – בלי חריף, בלי בצל, בלי טונה, בלי אלכוהול וחוץ מזה אפשר לבשל עם מה שרוצים ?!" – צחי, תולש שערות לקראת א.ערב.
"חתיכת שפ"צ צד …" אסף ברגע של עיפות.
"דקה שואל ומחזיר לך תשובה , מכננים אותי" – סבסטיאן בקשר.
"הפסקת צהריים של שעתיים מתחת לדיפנדר" – שלומי, היום השני.
"הפסקת צהריים עד שיהיה אפשר לנשום" – שלומי, היום השלישי.
"50 מעלות בצל ? צא מיד מהצל" – שוקה נזכר בבדיחות רפול.
"קריר בכמריר ובלילה אפילו קפואה" – הלילה השלישי , השרב סוף סוף נשבר.
"המצבר שוב התיבש , דווקא לא היה כל כך חם" – אסף בפרץ הומור עצמי.
"חבר'ה בואו תאכלו משהו" – מפגש איציק , בכל מקום בכל זמן.
"בוא דודו עוברים לתחנה הבאה בלונה פארק – מגלשה" – שמואל בשיחה עם דודו הסמוראי.
"קפה ?" – צחי.

זבל ? המון !
הקפדנו לא להשאיר אחרינו מזכרות ויצאנו עם כעשרים שקיות זבל מפוצצות ואינסוף בקבוקים,
טיפ של אלופים ? תמעכו אותם , הם תופסים ככה רבע מקום.
אחרת תרגישו שאתם נוסעים במיחזורית…

ועוד דבר קטן –
זהו סיכום ארוך ובכל זאת ברור שלא הצלחנו להעביר אפילו רבע מהחוייה או חצי מהעובדות , ניסינו לתת מושג כללי מהאימון,המקום והאנשים.
נראה שכמו הרבה דברים בחיים, בשביל לחוות את הכמריר צריך לעשות אותו…

לסיכום,
כפי שהובטח בהתחלה, שיקולים שיש לקחת בחשבון והכנות נדרשות למי שחושב לצאת לכמריר :

ראשית צא לנחל ברגל – מדובר בסך הכל בכמה קילומטרים של הליכה.
תחשוב שוב.

לא עזר ? שב ותתחיל לתכנן :

1. קושי מנטלי – בניגוד לכל מסלול אחר בארץ, המסלול הוא חד כיווני – משני צדדים קניון, מאחוריך מכשולים שאין לך שום כוונה לחזור אליהם (בודאי לא בירידה) ומלפניך מכשולים במאמץ עולה עם השפ"צ הידוע בסיום. אין אפשרות "לחתוך באמצע", כל תקלה נהית משמעותית. האם החבר'ה באמת בנויים לזה ?
2. קושי מנטלי 2 – אין קליטה סלולרית, אל תקלו בכך ראש.
3. קושי לרכב – גאומטריה – אם בכוונתך להיכנס לכמריר עם SUV מכל סוג יש לקחת בחשבון שחלק מהמכשולים יעברו בהחלקה על מיגונים.
4. קושי לרכב – אחיזה – רוב הנחל מציע אחיזה מעולה , רכב עם שתי נעילות מתקדם בו במקומות שנראים בלתי אפשריים.
5. כננות בשיירה – מומלץ לצאת לפחות עם שתי כננות, כננת מורידה הרבה מהדרמות וחוסכת טיפוסים גבוליים.
6. מוכנות מכנית – עבודה רצופה על כמה עשרות מכשולים, תהיו בטוחים שכל תקלה קטנה "תרים ראש", חשוב להביא חלקי חילוף לתקלות אופיניות לרכב.
7. התמכרות – אחרי סיבוב אחד הפעם הבאה נראית בלתי נמנעת, בנוסף מתחילים להסתכל מוזר על כל מיני מצוקים.
8. פחחות – רכב שהגלגלים לא בולטים ממנו צפוי למזכרות מהכמריר.
9. עונה בשנה – זכינו בשרב מפתיע באימון – אין מה לחפש בערוץ בקיץ , לנו הוא שרף (תרתי משמע) במצטבר יום וחצי של הפסקת פעילות (מקימים צל ומחכים בסבלנות שיהיה אפשר לחזור לעבודה).
10. עונה בשנה 2 – שטפונות – סכנת נפשות, לקחת בחשבון עבודת בניה מרובה במידה ואתם נכנסים ראשונים אחרי שיטפון.
11. תכנון זמן – לנו לקח נטו 3.5 ימים לצלוח את הכמריר כולל תקלות וכו', השארנו אחרינו נתיב מסודר שיקל על הבאים – עד השטפון הבא.
12. רכב גיבור – תעשו לעצמכם חיים קלים ושימו בשיירה רכב אחד (המצויד בצמיגים גדולים,כננת ונעילות) שקל להעלות ראשון במכשול ולהעזר בו לאחרים.
13. דברו איתנו – מבטיחים לעזור בכל טיפת ידע שנמצאת אצלנו.

ותזכרו תמיד – הכי טוב למעלה !

נ.ב
את האימון ניצלנו להשקת חולצות ומדבקות עבירות למטיילים – יצא מגניב !
מוזמנים לבקר בחנות שלנו ולהצטייד.

לאלבום הלא ערוך (כל החומר המצולם) בדף הפיסבוק שלנו

חוצה ישראל 4X4 Resc4U